K7 giver alle landets unge gratis adgang til rekordmange kulturinstitutioner i uge 37
Hvordan får man flere unge til at gå på museum, opleve scenekunst og engagere sig i flere af kulturens mange tilbud? På bare seks år har K7 WEEK fundet svaret og er blevet en fast del af årets kulturprogram på linje med en begivenhed som Kulturnatten. I uge 37 vender ungdomskulturugen tilbage med fri entré til mere end 200 museer, billige teater- og koncertbilletter og et rekordhøjt deltagerantal blandt kulturinstitutioner.

K7 WEEK blev introduceret i 2020 som et forsøg på at skabe et stærkere bånd mellem unge og landets museer og invitere flere inden for. På få år er begivenheden vokset fra 6.000 til imponerende 70.000 besøg sidste år. Den 8. til 14. september 2025 vender den landsdækkende ungdomskulturuge stærkt tilbage for sjette år i træk. Her får alle unge til og med 27 år fri entré til mere end 200 museer og udstillingssteder i hele landet, mens over 45 teatre og koncerthuse tilbyder ungdomsbilletter til kun 40 kroner hele ugen.
- Sidste år havde vi 70.000 besøg på tværs af landets kulturinstitutioner, fortæller projektleder for K7, Astrid Sperling, og fortsætter:
Vi sænkede barrieren, skruede op for events og kommunikerede i øjenhøjde. De unge vil gerne kulturen, når de kan opleve den på deres egne præmisser.
I år sætter K7 WEEK rekord med over 270 deltagende kulturinstitutioner på landsplan – det højeste antal til dato – og matcher dermed den legendariske Kulturnat i København i antal deltagende institutioner.
Sidste år tog K7 WEEK de første skridt over Øresund, og i år udvides det geografiske felt i Sverige. I 2025 deltager hele 15 svenske museer – herunder Moderna Museet Malmö og Lunds Konsthall – og bidrager til at gøre kulturtilbuddet tilgængeligt for unge på tværs af grænser:
Vi ser en stor interesse fra svenske museer i at være en del af K7 WEEK. Det peger på et potentiale for at udvide samarbejdet i fremtiden – og på længere sigt har vi en ambition om at skabe en fælles nordisk kulturuge for unge.
Et centralt element i K7 WEEK er de særlige signaturarrangementer, der kombinerer kunst med ungdomskultur i uformelle, oplevelsesrige formater. I 2025 kan unge deltage i fire gratis events på:
- Kunsten i Aalborg den 10. september
- Glyptoteket i København den 11. september
- Brandts i Odense den 11. september og 13. september
- ARoS i Aarhus den 12. september
Her kan man bl.a. opleve koncerter med unge artister som Karoline Funder og Østen, tegne med årets ambassadør Helin Erdem, strække ud til techno-yoga eller lave perleplader midt i kunsten – med forskelligt program skabt sammen med unge til hvert sted.
- K7 WEEK giver os en unik anledning til at møde unge på deres egne præmisser og få dem til at føle sig hjemme her – også selvom de måske ikke normalt kommer på museet, siger publikumschef på ARoS, Astrid Søes Poulsen.

Og initiativet virker – evalueringen fra 2024 viser tydeligt, at K7 WEEK skaber varig effekt. 96% af de unge fik mere lyst til at gå på museum, i teatret eller til klassisk koncert efter at have deltaget i K7 WEEK. De unge beskriver selv, hvordan de fik afkræftet gamle fordomme om museer som kedelige og støvede, mens mange fremhæver det sociale og spontane som helt afgørende for deres oplevelse.
Derudover formår K7 WEEK at aktivere nye unge – 60% af dem, der gik til klassisk koncert under uge 37, havde ikke gjort det året før. Hos kulturinstitutionerne bekræftes billedet, da 66% oplevede flere unge gæster efter uge 37.
Vi oplever, at flere unge kommer på museet gennem K7 – og at relationen ikke slutter der. Vi ser det som en vigtig investering i fremtidens publikum.
Fakta
- K7 er et landsdækkende initiativ, der foregår hvert år i uge 37.
- Den 8.–14. september 2025 er der fri entré til over 200 museer for alle til og med 27 år.
- Derudover er der billetter til 40 kr. på over 45 teatre og koncerthuse for alle til og med 25 år.
- Projektet er støttet af Spar Nord Fonden.
Foto: Rita Kuhlman